یزدفردا "وارده به یزدفردا "م-کارشناس ارشد علوم سیاسی -یک شهروند طبسی :در بسياري از دوره‌ها شاهد بوديم افرادي كه براي شوراهاي اسلامي شهر و روستا به عنوان نامزد داوطلب مي‌شوند با بسياري از دانش‌هاي مديريت و قوانين شهري آشنا نبودند…

یزدفردا "وارده به یزدفردا "م-کارشناس ارشد علوم سیاسی -یک شهروند طبسی :در بسياري از دوره‌ها شاهد بوديم افرادي كه براي شوراهاي اسلامي شهر و روستا به عنوان نامزد داوطلب مي‌شوند با بسياري از دانش‌هاي مديريت و قوانين شهري آشنا نبودند…
از وقتي كه شوراها جاني دوباره گرفت تا در خدمت شهر و مردم شهر باشند بيش از يك دهه می‌گذرد و شوراها در اين مدت منشاء اقدامات بسيار مهمي بوده‌اند.
همچنان برخي ازگره‌هايي كه در راه توسعه شهر قرار دارد بي‌شك تنها با چانه‌زني و نوعي رفتار اخلاق ‌مدارانه‌ی شوراهاي اسلامي باید مرتفع ‌شود، اخلاقي كه بر روي كاغذ و قانون نمي‌توان آن را نوشت.

اين مسئله در شهرهاي كوچك و بخصوص روستاها عيان‌تر است، اما در شهر طبس گویا خبری از آن نیست، دربسياري از موارد، هنگامي كه در بوروكراسي خشن اداري و قانون‌هاي خاص كاغذي، كاري از پيش نمي‌رود يا اصولا دركي از حل مشكل با روش اخلاق‌مدارانه وجود ندارد، شوراها هستند كه باید به فريادمان پاسخ دهند و مرحمي براي زخم‌هايمان ‌شوند.

اما همين شوراها مسئوليت‌هاي سنگين‌تري هم دارند كه بنظر مي‌رسد آنچنان كه شايسته است شاهد موفقيت‌هاي آن‌ها دراين زمينه‌ها نيستيم…
شوراي شهر و شهرداري در ‌واقع به‌ مثابه حكومتي محلي هستند كه قوه‌ مجريه آن شهرداري و قوه مقننه آن شوراي شهر است و در قانون فعلي شوراها، شهرداري نهادي مستقل و جدا از شوراي شهر نيست، بلكه نهادي در ادامه و منتخب شوراي شهر است...

اما اینکه چرا مجری از قانونگذار فرمان نمی برد و خود را مستقل می بیند!!! پاسخی است که شورای اسلامی شهر طبس باید به مردم ارائه دهد.
يك زمان آرزو داشتيم قانون شوراهاي اسلامي در ارايه خدمت به مردم محدود و ناقص نباشد و قانون، اختيارات شوراها را افزايش دهد... اما اكنون شاهد هستيم توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي شوراهاي اسلامي شهر  در انتخاب حتي شهردار هم در بسياري از دوره‌ها با شكست روبرو بوده و رضايت بخش نبوده است.
نظارت بر كار مديران دستگاه‌هاي اجرايي و يا پي‌گيري قانوني در اين زمينه از ديگر آرزوهاي شهروندان طبسی بوده است.
يعني شورا را "شوراي شهرداري" نمي دانيم بلكه شورا، (شوراي كل شهر است) و بايد بر همه‌ی دستگاه‌ها نظارت كند.

اما شورايي كه در انتخاب تنها يك شهردار در پاره‌اي از امور اين همه دچار اشتباه مي‌شود چگونه مي توان اختياراتش را گسترده‌تر آرزو كرد.
این تنها گوشه ای از هزاران پرسش بی پاسخی است که در ذهن موکلین منتخبین مردم طبس در شورای اسلامی شهر و شهرستان می باشد.
حال چرا اعضای شورای اسلامی شهر طبس که هر پنج نفر آن بعنوان جزئی از جامعه موکلین خویش به این مجموعه راه یافته اند، در خواب غفلت و زمستانی به سر برده و مصداق اصطلاح .. و برف شده اند؟؟؟
این  را باید بعد از حدود 3 سال عدم حضور در جلسه ای مردمی و عمومی، به همشهریان طبسی پاسخ دهند...
البته اگر بی مهری ها و کم توجهی هایشان به مردم و نیز اختلافات سیاسی شان اجازه دهد!!!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا